Wij van Dawntime houden wel van een drankje. Daarom bezoeken en recenseren we – op uitnodiging – de beste business drinks in town.

Factor13, dertien ervaringen op één avond. Zo beloven het Amsterdamse social brandingbureau Fortress en Shot by Models. Voor hun -internationale – klanten en contacten staat er een paneldiscussie op het program, waarin de social media marketingtrends voor 2013 worden besproken. Welbeschouwd bijzaak. De twaalf andere programmaonderdelen achteraf, daar kan pas echt indruk mee worden gemaakt.

Na een weg tussen de toeristen op het Damrak gebaand te hebben, zijn de oranje ballonnen bij de onopvallende  grijze ingang de enige aanwijzing dat er in het voormalige C&A hoofdkantoor wat staat te gebeuren. Twee vriendelijk dames vertellen dat ik op de vierde verdieping moet wezen. Aldaar gearriveerd,  wijst niets meer op de vroegere aanwezigheid van de Brenninkmeijers.

Tupac’s wedergeboorte

Uit de speakers schallen funky deuntjes,  de bar is al open. Hoewel, er worden  voornamelijk flesjes water en frisdrank geschonken. Een strak zomers dakterras, daar heeft het wel wat weg van. De winterzon staat hoog aan de hemel, vergezeld met het panorama van de Nieuwe Kerk  en de Bijenkorf.  Luttele seconden genietend  van dit uitzicht word ik direct aangesproken door een enthousiaste Britse jongeman.  Julian is de naam hij werkt voor het bedrijf dat hologrammen ontwikkelt.  Dus Tupac’s wedergeboorte, dat waren jullie? “Uiteraard!” klinkt het vol trots. Alle grote – levende – popsterren worden opgesomd.  Allemaal willen ze een hologram tijdens hun show.  Julian is er maar wat druk mee.

Factor 13 by Dawntime.nl

Twitter is down

Terug naar het schouwspel in eigen stad. De microfoons zijn inmiddels getest en de waterglazen op de  sloophouten tafels zijn gevuld.  De paneldiscussie kan beginnen. Een kleine impressie: is social media de holy grail  in marketing? En zal alle marketingcommunicatie gepersonaliseerd worden? Ironisch genoeg ligt Twitter eruit, dus de ruim honderd  aanwezige social media-experts kunnen hun honderdveertig tekens lange mening niet online ventileren.

Fortuinlijk genoeg zijn daar nog de jongens van INK met hun offline wall  (die met hun bedrijf normaliter brainstorms bij Heineken, ING en Delta Lloyd visualiseren). Gehesen in witte overalls en gewapend met potlood en benzinestift zetten zij alle analyses, trends en rake argumenten om in  een 3 bij 1,5 meter grote illustratie op de hoge witte wand.

Factor 13 by Dawntime.nl

Low carb verantwoord

De laatste oneliner ‘behandel een klant als een persoon, niet als een targetgroep’, heeft het trommelvlies van de aanwezigen nog niet bereikt of de proseccokurken vliegen al in de rondte. Een appetijtelijke jonge dame gehuld in een omvangrijke roze fluwelen jurk – die tevens als proseccobar dient – schenkt bedreven de glazen voor haar dorstige gasten in. En ook de trek kan gestild worden: het eerste fusion food  verschijnt op de statafels. Heel low carb verantwoord overigens.  Wortel, radijs, komkommer en selderij prijken op grote zilveren schalen. Met een klodder humus in het midden als kers op de taart.

Het daadwerkelijke culinaire hoogtepunt is het ‘eten met al je zintuigen’. Klinkt enerverend. Is het ook. Elke ronde staat voor een andere kleur, met bijbehorende geuren, ingrediënten en muziek. De setting: een lange eettafel met aan het uiteinde een Macbook waar zes koptelefoons zijn ingeplugd.

Factor 13 by Dawntime.nl

“Jullie mogen de koptelefoon opzetten en je ogen dichtdoen,” deelt de gastvrouw opgewekt mee. Alleen het zwoele stemgeluid van Marvin Gaye is nog te horen. De lachsalvo’s en de tweekoppige jazzband  die door de zaal weerklinken, zijn plots verdwenen.  De enige focus gaat naar Marvin en een kruidig luchtje dat de ruimte vult. Na een tikje op de schouder kunnen de ogen geopend worden en licht er een groen hapje klaar, te weten lasagne van courgette met een pasta van zelfgemaakte pesto, studentenhaver, geitenkaas en rozemarijn.  De andere culinaire geneugten: oesters en daarbij een sinaasappelmousse en bevroren biet gevuld met chocolade.

Factor 13 by Dawntime.nl

Mannen in de make-up

En hoe luidt het oordeel van de gasten so far? “Een goede afwisseling tussen diepgang en gezelligheid,” stelt Pascal Hopman vast, terwijl hij zijn zojuist gevulde glas liquid cocaine  ter illustratie in de lucht houdt. Social media manager bij BMW Group valt er op zijn visitekaartje te lezen en strak in het grijze pak, de stropdas ontbreekt. Mart Veeken van INK – nog steeds gehuld in witte overall – heeft nog wel een puntje van kritiek. “Het eten. Veel te weinig, zeker in combinatie met alle drank die vloeit,” en wijst naar zijn flesje Bavaria. Kleine hapjes inderdaad in overvloed, enigszins een bodem leggen is daarentegen onmogelijk.

Verderop is een kleine fotostudio geïnstalleerd, incluis immense lampen en een groot wit achtergrondscherm. Salesmanager Simon Kopinsky zit voor een royaal gevulde kaptafel en laat een poederlaagje door de aanwezige visagist aanbrengen. “Ga je naar een social media-event, kom je thuis met een geplamuurd hoofd,” roept hij gekscherend. “Maar alles voor een mooie LinkedIn-foto,”  en neemt vervolgens zijn eerste pose aan. “Hand een beetje in je zij, kin naar links en naar mij kijken. Zo ja. Ontspannen. Jaaaa,” roept de fotografe hem ferm toe.

Factor 13 by Dawntime.nl

De jazzband is ondertussen met hun laatste nummer begonnen. Ondanks de swingende sound zijn de verscheidene kobaltblauwe gympen en Floris van Bommels nauwelijks van de betonnen vloer gekomen. Duidelijk geen trend.

FacebookTwitterPinterest