“Een glaasje kraanwater alstublieft.” Dat zou volgens Tetsuro Miyazaki en Tom Niekamp best wat vaker geserveerd mogen worden als alternatief voor bronwater, dat de nodige milieuvervuiling met zich meebrengt. Dit verzoek  kan nog wel eens voor opgetrokken wenkbrauwen zorgen bij de heren en dames van de bediening. De Amsterdammers trekken hier tegen dan ook ten strijde. Met hun bedrijf KRNWTR promoten ze het gebruik van kraanwater, met als nieuwste troef de KRNWTR-app.

“Kraanwater heeft twee problemen. Het is goedkoop maar heeft ook een goedkoop imago en je kunt het niet overal bestellen.” Tetsuro legt hiermee direct de vinger op de zere plek. “Daarnaast durven mensen het niet altijd te bestellen, zeker wanneer je in een groep bent. Je wordt als goedkoop gezien. Ook zo opvallend: thuis drinken we gewoon water uit de kraan, maar als er bezoek komt verschijnen de flessen bronwater op tafel. Eigenlijk heel idioot.” Kraanwater kampt dus met een imagoprobleem.  “Wij willen het beeld van goedkoop veranderen naar duurzaam en bewust.”

Duurzaam en sexy alternatief

En hoe doen de Amsterdammers dat?  Door veel te bloggen én hippe producten te verkopen aan horeca, bedrijven en de gewone burger.  Karafflessen, beugelflessen, glazen, drinkflessen. En allemaal voorzien van het KRNWTR-logo. Op hun kantoor in een zijstraatje van de De Lairessestraat staan de exemplaren keurig netjes uitgestald in een alom bekende Ikea vakjeskast. Maar kraanwater, dat is toch gewoon gratis? Tetsuro beaamt dit. “Klopt, we verkopen een merk dat nagenoeg iedereen uit de kraan haalt. Om preciezer te zijn: we verkopen een merk en producten vóór kraanwater. Ons doel is echter niet om veel producten te verkopen. We zetten met KRNWTR vooral in op gedragsverandering. We willen dat meer mensen kraanwater gaan drinken door een alternatief te bieden dat duurzaam en sexy is.”

Bewuste burger die ik tracht te zijn, hervul ik mijn plastic drinkflesje altijd. Is dat zo verkeerd? Tetsuro reageert  met een glimlach: “Maar niemand weet dat je kraanwater drinkt. Met de KRNWTR-drinkfles geef je een positief statement aan je omgeving af. Als je de drinkfles in de trein op het tafeltje neerzet geef je hiermee aan: hier sta ik voor en ik kies er bewust voor om dit aan anderen te laten zien. Daar komt bij dat onze stalen drinkfles zo in de vaatwasser kan, je kunt ‘m eindeloos gebruiken.”
KRNWTR-3

Twee volle koelkasten aan afval

Tetsuro en Tom kennen elkaar uit hun studietijd. “Zoals de meeste mensen praatten we ’s avonds over wat we graag nog eens zouden doen, wat we anders zouden willen doen dan anderen. Tot onze verbazing kwamen we allebei  steeds uit op onderwerpen als  milieu, afval, water en gedragsverandering. Het gegeven dat er zoveel plastic wordt weggegooid was een steeds terugkomend thema, maar zelf deden we niets aan dat probleem.”

Een zomers sportevent waar Tetsuro bij aanwezig was bracht daar verandering in. “Er werden gratis vierhonderd flesjes water uitgedeeld tegen de hitte. Binnen vijf minuten waren twee koelkasten leeg. Dat betekent ook binnen vijf minuten twee volle koelkasten aan afval. Het was de spreekwoordelijke druppel, ” grapt Testuro. Hierna zeiden beide heren tegen elkaar ‘hier willen we niet meer aan meedoen’.

Honderd dagen kraanwater

De eerste stap was een sociaal experiment. De Amsterdammers maakten met elkaar de deal geen flessen water meer te kopen en honderd dagen alleen maar kraanwater te drinken. Ook  bier, cola en andere frisdrank waren uit den boze. Op 1 januari 2010 ging hun proef van start, tegelijkertijd begonnen Tetsuro en Tom fanatiek te  bloggen over hun belevenissen. “We waren benieuwd naar de reacties van mensen en wilden kijken welk effect ons gedrag had. Op feestjes vroegen mensen: ‘Drink je water? Wat is er, ben je ziek?’” Door de vele gesprekken die zo ontstonden kwamen de vrienden erachter dat veel mensen hetzelfde dachten als zij. “Ik vertelde bijvoorbeeld dat er in Nederland per jaar een half miljoen plastic flesjes worden weggegooid. Als je die informatie weet, ga je er anders naar kijken.”

Dat ze de nodige medestanders hadden op feesten en partijen, was voor Tetsuro en Tom na de eerste steekproef wel duidelijk geworden. Voordat dat ze hun kraanwateridealen naar een hoger niveau tilden, richtten de heren begin 2010 een Facebookpagina op genaamd Gezocht: 10.000 fans die kraanwater in de horeca op de kaart willen zetten. “Het is niet voor de hand liggend om overal in de horeca een glaasje kraanwater te kunnen bestellen. We wilden kijken hoeveel medestanders we hadden en bevestiging voor ons zelf hebben zodat we wisten: we zijn dit niet voor niets aan het doen. Op deze manier hebben we een zichtbare achterban.”  Inmiddels heeft de actiegroep bijna twintigduizend fans. “Als we om tafel zitten met de horeca geeft dat ons een beetje meer daadkracht,” verklaart Tetsuro.

KRNWTR-2

Marktwerking als leus

En hoe gaan die gesprekken so far?  “Er wordt wel eens geroepen ‘gratis kraanwater schenken is broodroof, we verdienen er niets aan’. We maken duidelijk dat je met het schenken van kraanwater op verschillende manieren iets kunt verdienen: je creëert goodwill door een alternatief te bieden voor bronwater. Kraanwater hoeft wat de KRNWTR-ondernemers betreft ook niet gratis te zijn. “Je kunt het ook tegen een redelijke prijs aanbieden. We willen de horeca het inzicht geven wat haar gasten willen en laten inzien dat er een verschil is tussen gratis en service.” Marktwerking is hierbij de leus.  “Alles wat we doen, doen we van onderaf: de gast moet om kraanwater vragen.” Daadkrachtig: “Als we het vragen, dan komt het er. Daar geloven we erg sterk in.”

Het publiek speelt een belangrijke rol bij de werkzaamheden van KRNWTR. Eerst was daar de Facebookactie en sinds 22 maart van dit jaar (Wereld Waterdag) is daar de KRNWTR-app. Hiermee kunnen horecabezoekers aangeven of een zaak al niet dan kraanwater schenkt en hoe lastig het is een glas op tafel te krijgen. “Op onze website was al een kraanwaterkaart te vinden met restaurants die kraanwater schenken. Die kaart telde inmiddels 1400 zaken.  Het overzicht verdween. Ook was er behoefte om direct feedback te geven. Verassend genoeg zijn de meeste reviews positief. We waren een beetje bang dat mensen de app gebruikten om hun frustratie te uiten, dat is gelukkig niet het geval.” Inmiddels is de app, die via crowdfunding tot stand is gekomen, al zo’n drieduizend keer gedownload en gebruiken vijfhonderd mensen de app regelmatig.

KRNWTR-4A KRNWTR-4B

‘Ik ga niet uit eten om te besparen’

Voor de heren van KRNWTR  bestaan er op horecagebeid  geen no-goarea’s. “Het lukt ons altijd om kraanwater te bestellen. De truc? Verbazing opwekken. Ik vraag wat een fles bronwater kost. Vervolgens bied ik hetzelfde bedrag voor een karaf kraanwater. Daar kijken ze raar van op. Ik leg dan uit dat het geen geldkwestie is. Ik ga niet uit eten om te besparen.” Tip van Tetsuro voor de lezer: “Het belangrijkste is te achterhalen waarom er geen kraanwater besteld kan worden. Zijn het de gemiste inkomsten? Bied aan er iets voor te betalen.”

Tetsuro’s favoriete Amsterdamse restaurants schenken uiteraard kraanwater. “Een goed voorbeeld van een zaak die het wat kraanwater betreft heel goed doet, is Spaghettaria aan de Van Woustraat. Er staat alleen een grote tafel die vol staat met karaffen kraanwater,” spreekt Tetsuro glunderend. Hoewel de gangen er in een rap tempo doorheen gaan, is dat voor de ondernemer geen probleem. “Mensen zijn snel weer weg maar ze komen wél weer terug. Dat is echt een goede manier van horeca bedrijven.”

5

Sociale onderneming

Ondanks de idealen van de beide heren is er van filantropische werkzaamheden geen sprake. “We zien ons zelf als een sociale onderneming, niet als een goed doel. We zijn een commerciële onderneming met een sociaal component. Je moet geloven dat met wat je doet, je geld kunt verdienen. Maar ook dat je structureel wat bijdraagt aan de wereld. Daarvoor moet je wel winst maken en dus spullen verkopen. Het liefst veel,” grapt Testuro.

Op dit moment werkt hij drie á vier dagen voor KRNWTR. De wens is uiteraard om fulltime aan de slag te gaan. “We doen allebei leuke dingen hiernaast. Ons belangrijkste doel? Aan het einde van het jaar een bescheiden salaris uithalen zodat we meer dit kunnen doen,” en wijst naar zijn bureau een eindje verderop. “En dat gaat zeker lukken,” klinkt het resoluut. “We hebben bijna twintigduizend fans op Facebook, wat betekent dat onze actie bekend is. We zijn allang niet meer twee figuren die in een woestijn staan te schreeuwen.”

FacebookTwitterPinterest