Amsterdam, hip en happiness. Een paar steekwoorden waar Coeurblonde voor staat.

Creatieve genen. Die hebben de nichtjes Elle en Pip zeker in de familie zitten. Wat begon met de blog Coeurblonde, mondde uit in het verkopen van allerhande zelfgemaakte Coeurblonde producten. Daar zijn ze overigens min of meer per toeval mee gestart. Maar alles onder het mom: doe waar je vrolijk van wordt.

Samen runnen de Amsterdamse Elle en Pip hun gelijknamige weblog. Een kleine greep uit de categorieën: city, art, lifestyle, food, Amsterdam, shops, photography, graphic design, webshops en fashion. Kortom, van alles wat. Pip: “We doen dit vanuit onszelf, doen wat wij leuk vinden. Dat is onze kracht.” Elle vult aan: “Het is niet onze ambitie hier big business van te maken of er groot geld mee te verdienen. Het voornaamste doel was en is er zelf plezier aan te beleven.”

Coeur-Blonde-6

Vers van de pers

De nichtjes gaan geregeld op city trip. Het reisje in 2011 naar Florence zorgde voor de nodige roering in het leven van de dames. Pip: “In een van de tijdschriften die we mee hadden stond een kort stukje over het drukken van een eigen krant. Het leek ons heel leuk dat eens kleinschalig te doen en hoofdredacteur te zijn.” Waarvan akte. “De krant lijkt heel veel op ons blog, maar dan in de vorm van een fysieke krant.” Er wordt een exemplaar van de Coeurblonde Newspaper bijgehaald. “Sieraden, recepten, kleding, foto’s,” somt Elle op terwijl ze de bladzijden omslaat.

De volgende stap was het aan de man brengen van hun Coeurblonde krant. “We huurden een kraampje op de Sunday Market op het Westergasterrein en wilden daar de newspapers gaan verkopen.” De dames maakten een Facebookpagina aan ter promotie van hun nieuwste project. Hierop kon de krant ook besteld worden. “En dat ging sneller dan gedacht, we hadden nauwelijks kranten meer over voor de verkoop op de Sunday Market,” vertelt Elle nog steeds vol verbazing.

Coeur-Blonde-3

Totale hysterie

Binnen no time moesten de dames producten verzinnen waarmee de kraam verder kon worden opgevuld. “In twee, drie weken tijd hebben we op notitieblokjes al onze ideeën geschreven.” Dat resulteerde onder andere in zelfgemaakte sieraden en foto’s die in hun Coeurblonde krant stonden werden tot ansichtkaart omgetoverd. Dat viel klaarblijkelijk in de smaak bij de markbezoekers. “Het was totale hysterie,” verzucht Pip. “We dachten, dat prijzen doen we daar wel even.” Elle vult aan: “Ik was van plan nog wat sieraden te maken en de kraam te stylen. Dat ging dus niet, zo druk was het.”

Pip: “Vooraf waren we heel nerveus. Als we met de opbrengst de kosten van onze kraam maar terug konden verdienen. We hadden niet gedacht dat het zo snel zou lopen.” Het was hard aanpoten voor Elle en Pip. “Maar we kregen zoveel energie van al die positieve reacties. Dat mensen dingen zo leuk vinden die wij gemaakt en bedacht hebben. Daar werden we heel vrolijk van.”

Coeur-Blonde-1

Dream big

Aangezien de Sunday Market een daverend succes bleek, besloten de nichtjes door te gaan met het ontwerpen van hun eigen producten. Via hun blog kunnen de lezers de Coeurblonde-artikelen bestellen. De mokken en sieraden zijn daarnaast ook verkrijgbaar bij het Rotterdamse Smaakaterlier Zoet & Zout, waarvoor de dames ook de website hebben ontworpen. Terug naar Amsterdam, waar een voorkamer in het huis van Pip aan de Hoofddorpweg als atelier dient. Het assortiment staat grotendeels uitgestald op een grote houten tafel.  Mokken met handgeschreven teksten, candle bags, notitieblokjes, linnen tassen, fotolijstjes, ansichtkaarten. Aan een dikke tak die horizontaal boven de tafel hangt, pronken verscheidene kettinkjes. En ook de ramen ademen één en al creativiteit. In gekleurde letters valt te lezen Coeurblonde ideas, dream big  en to do.

Coeur-Blonde-2

Over doen gesproken. De dames doen alles zelf: schrijven de teksten op de producten, maken er foto’s van voor hun blog. “En we pakken de producten  schattig in.” Ook de ansichtkaarten zijn zelf ontworpen. “Het is eigenlijk een collage van eerder geschoten foto’s.” Elle pakt een aantal kaarten uit het kaartenrek aan de wand. “De salamander zagen we op Ibiza, dat schilderij was in Madrid en die schelp lag in onze achtertuin. Wat leuk is, is dat we de afgelopen jaren veel beeldmateriaal hebben verzameld en we dit nu perfect kunnen gebruiken voor het creëren van nieuwe producten.” Hun stijl? “Vrolijk, stoer-romantisch, girl in the city, vrouwelijk, zacht maar wel met een bite.”

Het echte stadsgevoel

Amsterdam is belangrijk voor de werkzaamheden van de dames. “Het geeft inspiratie, het leeft hier. Dat echte stadsgevoel dat heb je niet overal. We spreken vaak in cafeetjes af om daar te brainstormen. Ook kleine winkeltjes zijn geliefd. “We kijken naar de inrichting, de styling en hoe de etalage is ingericht. Dat is ook meteen leuk om te delen op ons blog.”

De Haarlemmerstraat, Haarlemmerdijk en Jordaan zijn favoriet. Vinnies Deli aan de Haarlemmerstraat is een aanrader van de nichtjes. Meer bij hen in de buurt is Doordagt aan het Hoofddorpplein een goede spot. Ook in kledingwinkel/café Cottoncake in de Pijp zijn Elle en Pip regelmatig te vinden. Pip: “We houden van lekker eten en koffie drinken en ook dat zetten we op ons blog. Maar voor een kijkje in ons leven kun je het beste een blik werpen op onze Instagram-pagina .”

Coeur-Blonde-4 Coeur-Blonde-5

Sierlijke schrijfels

Dat de beide dames familie van elkaar zijn maakt het samenwerken alleen maar makkelijker. “Je weet elkaars zwakke punten en kent elkaar heel goed. Je hoeft daarom geen mooi weer te spelen en dat kost minder energie,” legt Pip uit. Ook de taakverdeling verloopt soepeltjes. Elle is vooral van de creatieve teksten. De tekeningen doen de nichtjes samen. Flink oefenen voor dat sierlijke handschrift hoefde Elle niet. “Zelfs op de basisschool had ik al een  mooi handschrift.” Pip lachend: “Dat kan ik beamen.”

De ideeën van de Amsterdamse creatievelingen zijn oneindig. Elle: “We moeten onze plannen een beetje gaan afbakenen voor de korte termijn. Het ene idee is nog niet af of het andere is er al. Pip: “Nu moeten we ook even met de marketing en het financiële plaatje aan de slag, en werpt een blik op de to do-list op het raam. “Tot nu toe is alles vanzelf gegaan. We hebben geen doelen gesteld.” Pip knikt: “Dan zou ik het alleen maar benauwd krijgen.”

De planning voor deze zomer? “Veel op markten staan,” klinkt het vol energie. “En de webshop,” roepen Elle en Pip in koor. “Door de shop hopen we meer mensen te trekken, verklaart Elle.” Daarnaast staat er voor in de toekomst een pop-up store op het verlanglijstje. “Ook zijn we al een beetje aan het rondkijken naar mogelijke verkooppunten van onze producten. Wat we daarbij erg belangrijk vinden is dat een shop goed aansluit bij het Coeurblonde-gevoel. Dus eerder schattige winkeltjes die met passie gerund worden en happiness uitstralen dan grotere commerciële ketens. We moeten wel direct een goed gevoel bij een winkel of webshop hebben, we zijn niet puur commercieel bezig. Dat geeft wel aan dat we alleen doen wat we leuk vinden.”

FacebookTwitterPinterest