Wij van Dawntime houden wel van een drankje. Daarom bezoeken en recenseren we – op uitnodiging – de beste business drinks in town. Dit keer de Usual Unusual Connecting Business Drink van &samhoud places.

Het begon allemaal met een burenborrel om de medewerkers van de omringende kantoorpanden als TomTom en Vodafone beter te leren kennen. Heden ten dage is daar elke laatste donderdag van de maand een business drink. De usual unusual connecting business drink welteverstaan. Want lounge/restaurant &samhoud places doet aan borrelen met een filosofie. “We willen verbinden en inspireren.”

Cocktails-&Samhoud-Places

Kritisch Amsterdam

Na de eerste stap over de drempel gezet te hebben, wacht ons een aimabel intree. Een charmante barman, strak in het donkerblauwe pak incluis pochet, begint direct zijn cocktailgerij gereed te maken om een welkomstdrankje te fabriceren.  Er is nog keuze ook. Te weten een cocktail van prosecco met de smaken aardbei, framboos of sinaasappel, opgeleukt met de desbetreffende vrucht aan een stokje bovenop het glas.

“We vinden het leuk mensen te trakteren op een drankje,” motiveert sales en marketing manager van &samhoud places Myriam Lingeman. “In Amsterdam wonen kritische mensen, die goede service hoog in het vaandel hebben staan. Wij hebben de bewijsdrang te laten zien dat wij uitstekende service leveren op het niveau dat Amsterdam gewend is.” De eerste hapjes komen voorbij: madeleine met miso en zalm. Verwachtingsvolle blikken volgen. Na het predicaat ‘mmm lekker’, gaat Myriam vrolijk verder met alle ins en outs over de in de zomer van 2012 geopende lounge.

Cocktailsshaker-&samhoud-placesChampagne-&samhoud-places

Slurpend aan de oesters

De oranje velours barkrukken zijn allemaal ingenomen door casual friday geklede dertigers en een enkele veertiger. Hoewel barkrukken, dat klinkt vrij oneerbiedig voor zitmeubilair dat eerder betiteld mag worden als royale barstoelen. In de rest van de loungebar staat her en der een klein groepje te praten, ondertussen slurpend aan een oester met  fris fruitige mousse on top. Vergeleken met de vorige editie kampt deze usual unusual connecting business drink met  een lagere opkomst. Geduchte concurrentie van het Mövenpick hotel aan de overkant , dat dezelfde dag heeft gekozen om haar business drink te houden, is daar debet aan.

Even verderop is Bianca Zonne van TomTom druk in een gesprek verwikkeld. “Ondanks dat ik hier voornamelijk met mijn eigen collega’s aan het praten ben, wordt deze avond absoluut gewaardeerd. Het is dichtbij voor ons, hartstikke makkelijk dus.” Een echte diehard netwerker is ze niet. “Sommige mensen zien netwerken als iets om er zelf beter van te worden. Dat is niet mijn insteek. Ik vind het belangrijker om gewoon mensen te leren kennen en doordat je geïnteresseerd bent in elkaar kun je allicht iets voor elkaar betekenen.”

Collega Rik Dolleman heeft  evenzeer nog geen visitekaartjes uitgewisseld. Ook hier worden de andere kantoren gemist en dus staat Rik louter met zijn eigen collega’s een biertje te drinken.  Al zou het volgens de heren drukker zijn, echt netwerken kan hier niet, zo luidt het oordeel. “Je hebt een prachtig uitzicht maar door die tafels en dat muurtje daar – en wijst richting de tafels aan het raam – kun je niet rondlopen.” Essentieel voor het aangaan van nieuwe zakelijke contacten, meent Rik.

Oesters-&samhoud-places

Bereikbare gastronomie

Aan de andere kant van de bar huist niet alleen het barpersoneel, ook sterrenkok Moshik Roth is present. Onder een grote, ingelijste foto van topfotograaf Marc Lagrange houdt hij ogenzienlijk kalm de bar en de achtergelegen open keuken in de gaten. Wat doet een sterrenkok in een lounge hoor ik u denken. Welnu een kort stukje geschiedenis. Myriam Lingeman  van sales en marketing: “&samhoud is van origine een adviesbureau. Vanwege haar maatschappelijke betrokkenheid is het idee ontstaan mensen letterlijk met elkaar te verbinden op een inspirerende plek. Samen met sterrenkok Moshik Roth (momenteel twee sterren, ambities zijn er voor nummer drie) is het idee voor een restaurant en lounge ontstaan. Het motto luidde: gastronomie voor iedereen bereikbaar maken. De gerechten die boven in het restaurant op de kaart staan worden verder doorontwikkeld in een lab zodat er toegankelijke en betaalbare maaltijden in de lounge geserveerd kunnen worden.” Weer wat geleerd. En neem nog een hapje van de tweesterren waardig tarte flambée met eendenborst.

Pro-actief

Opvallend pro-actief bezig is Mirjam van Baarsen, professioneel clown van beroep. “Niet voor kinderen hoor, juist niet.” Bedrijven met bijbehorende bedrijfsfeesten horen onder andere bij de  doelgroep van haar PassieFlor Clowning. Haar rood ronde visitekaartje verdwijnt in menig binnenzak c.q. handtasje. “Of netwerkborrels als deze werken? Opdrachten sleep ik er niet mee binnen, een netwerk bouw je er zeker mee op.” En hoewel de mensen wat aan de jonge kant zijn en de muziek ietwat hard staat, spreekt Mirjam over een ‘geslaagde avond’.

Dj VanderWeyden alias Koen van der Weijden heeft vanachter zijn draaitafel  goed zicht op alle netwerktaferelen. “ Gedanst wordt er nu natuurlijk niet, maar ik kan wel zien of de muziek in de smaak valt. Ik kijk of handen meebewegen op de beat,” en tikt zijn hand tegen zijn dijbeen. “Of dat de voetjes op de grond meetikken.” Een goede sfeer bij een avond als deze is volgens de dj ‘heel belangrijk’. “Mensen moeten lekker kunnen praten met elkaar.” En welke muziek past daar het beste bij? “Ik draai een mix van funky en deep house, en disco mag je er ook aan hangen.” Er worden niet alleen plaatjes gedraaid vanavond. Ook Koen maakt van de gelegenheid gebruikt en heeft vanavond al met een boekingsorganisator gesproken.  “Dus kom allemaal,” roept hij lyrisch, terwijl hij zijn koptelefoon opzet om het volgende plaatje te mixen.

FacebookTwitterPinterest