Niemand kan uren achter elkaar geconcerteerd werken. Daarom lopen we dagelijks verschillende keren naar de espressomachine, scrollen we door Facebook of gaan we naar buiten voor een blokje om. Weinig van ons zullen kiezen voor een powernap, terwijl de effectiviteit van een powernap wetenschappelijk bewezen is. Wij leggen je uit hoe je de perfecte powernap pakt.

Powernap

Je hoofd rebooten

Net zoals dat het nodig is om je computer af en toe opnieuw op te starten omdat het werkgeheugen volgeslipt is, dien je ook je eigen werkgeheugen leeg te maken. Het lichaam doet dat automatisch als je slaapt. Belangrijke zaken worden vanuit je korte termijn geheugen (je werkgeheugen) weggeschreven naar je lange termijn geheugen (je harde schijf). Je hebt hier echter geen 8 uur slaap voor nodig, maar slechts een paar minuten. Ben je bezig met een complexe taak die niet wil vlotten of zoek je naar inspiratie? Dan is een powernap de perfect uitkomst. Na een powernap ben je productiever, heb je een verbeterde cognitie, een beter geheugen en ben je creatiever.

Kies het juiste moment

Je lichaam geeft automatisch signalen af als je hersenen rust nodig hebben. Aan die signalen kun jij aflezen dat het tijd is voor een powernap. Krijg je vermoeide ogen, begin je gapen of merk je dat het niet meer lukt om simpele taken uit te voeren? Dan is het tijd om je powernap te nemen. Wacht niet te lang, want als je dat wel doet zal je lichaam alweer over de “dip” heen zijn waardoor het je niet meer lukt om in slaap te vallen.

Hou het kort

Een powernap duurt niet langer dan 20 minuten. Dat is van groot belang omdat je na 20 minuten in een diepere slaap komt die je productiviteit juist laat afnemen. Het is belangrijk dat je zo licht slaapt dat je hersenen rust vinden, maar je lichaam niet. Als je langer dan 20 minuten slaapt voel je je daarna juist vermoeider en zul je moeite hebben om weer in je werkritme te komen. Slaap je niet langer dan 20 minuten? Dan zul je amper het gevoel hebben geslapen te hebben, maar heb je je hoofd wel de benodigde reboot gegeven.

Een goede manier om er zeker van te zijn dat je niet in een te diepe slaap komt is het vasthouden van je sleutels of een ander object met een gelijk gewicht. Dat object is dan je wekker. Laat je het object vallen? Dan kom je in een te diepe slaap en is het tijd om wakker te worden.

Voor de pro’s: Caffeine Powernap

Voor wie de gewone powernap niet genoeg bestaat er de caffeine powernap. In deze powernap vergroot je het effect van je powernap door er stevige koffie bij te drinken. Voor je powernap drink je een stevige espresso. Het duurt 20 minuten voordat die espresso zijn werk doet. In die twintig minuten kun jij je powernap nemen. Als je weer wakker bent zul je je extra energiek voelen vanwege de koffie die je gedronken hebt. Let op: cafeïne werkt alleen op de korte termijn en heeft als resultaat je dat je je 2 tot 3 uur na de consumptie opnieuw vermoeid zult voelen.

FacebookTwitterPinterest