Merken bouwen. Hannah de Groot doet niet anders. En niets liever. Met haar conceptbureau Sunny Liebherr  (‘Sunny makes your company shine’) gaat zij op zoek naar de goudader van een bedrijf. En oh ja, het Bavariajurkje heeft zij ook op haar conto staan.

Herengracht, twee hoog. Buiten stormt het onafgebroken. Je weet wel, het beroemde en beruchte Hollandse weer. Prullenbakken puilen uit met kapot gewaaide I love Amsterdam paraplu’s. Het kantoor van Sunny Liebherr doet dit normaal zo neerslachtig makend tafereel compleet vergeten. De zon schijnt letterlijk en figuurlijk bij Sunny.  Een muur vol magneetjes met kaarten, foto’s,  folders en ander plakboekmaterie, retro kleedje op de vloer en Hannah de Groot die klaarstaat met een kop thee. “Voor die magneetjes heb ik trouwens dagenlang honderden ijzeren ringetjes op de muren lopen plakken.”

Zoek de essentie

Volgens Hannah hangt er een ‘magische rust’ in haar kantoor. “Het is stil maar ook bedrijvig. Ik vergeet hier vaak de tijd.” Druk bezig met het zoeken en speuren naar de essentie van een bedrijf. “Wie ben je, waar staat je bedrijf of product voor. Die essentie moet je communiceren.” En dit doet Hannah door middel van het ontwikkelen van online en offline strategieën,  brand identities, logos, taglines, websites, brochures en/of  radio- en televisiecommercials. “Stel, je hebt een softwarebedrijf. Dat klinkt wat saai. Maar als je dan gaat denken, wat maken zij mogelijk? Dan is dat ideeën op de wereld kunnen zetten.” Dat lijkt in de verste verte niet op technische terminologie waarmee het gros van de ICT-branche communiceert. “Ik zoek de fontein.  Als je die hebt ga je stromen. Een soort goudader. Eigenlijk ben ik groot in het groot maken van anderen.”

“Zo kwam Inter College Business School binnen met de vraag om een brochure. Maar eigenlijk moest hun inspirerende visie grootser naar buiten gebracht worden. Dus hebben we gezamenlijk gekozen voor een rebranding. Alles werd anders, behalve de naam. Nu onderscheiden ze zich duidelijk van andere bedrijfskundige opleidingen door seminars te geven, workshops creatief denken en een blog dat door de studenten wordt onderhouden.”

Deze scherpe blik is volgens Hannah aangeboren. “Maar je moet het ook ontwikkelen,” voegt zij toe. Geen geheim ingrediënt of speciaal trucje. “Je moet het gewoon doen. Als je niets doet gaat er sowieso niets gebeuren. “ Risico’s nemen hoort daarbij. “Soms is het maken van fouten een voorwaarde om tot een goed idee te komen. Als je gaat wachten op perfectie wordt het sowieso niets. Het grootste verschil tussen wel of geen succes is het wel of niet doen.”

Hannah-de-Groot

Hoe een klein idee een wereldwijde rel werd

Zo ging het -maar dan veel grootser dan verwacht- ook bij het Bavariajurkje. Ook wel de DutchDress genoemd, een gewild item tijdens het WK 2010 in Zuid-Afrika.  “Dat is mijn grootste trots en succes.” Doordat de zogenoemde Bavariameisjes door de FIFA  het voetbalstadion uit werden gezet en zelfs gearresteerd werden (onder het mom van het beschermen van een sponsor en tevens biermerk) verwierf het jurkje internationale bekendheid. “Deze hele toestand begon met één vraag: wat moet ik in godesnaam aan doen met het WK? Als ik dat probleem heb, dan zullen wel meer vrouwen daar last van hebben. Deze kleine gedachte wist heel veel mensen te bereiken. Geef vrouwen wat ze nodig hebben en ze ontregelen het hele systeem.”

En dat bleek. De jurkjes waren niet aan te slepen. En ook bij het EK in 2012 hulden vele Nederlandse dames zich in de waardige opvolger, de V-Dress. “Weet je, het gaat vaak niet om het bedenken van het idee, het gaat om het vullen van een gat. Ik zag gewoon dat gat.” Ook een vleugje geluk en een snufje meewerkende connecties speelden een rol. “Ik moet er wel duidelijk bij zeggen dat ik in de ideale omstandigheden verkeerde. Compagnon Marloes Nabben was al in contact met Bavaria. We hadden ook het geluk dat Derk Sauer toevallig bij Bavaria aan tafel zat en die zei direct: ‘doen natuurlijk’. Supertrash stapte in, de PR maakte het internationaal bekend en de FIFA deed raar. Alles zat mee. Je kunt een goed idee hebben, maar je hebt een reeks van mensen nodig om er een succes van te maken. Ik ben wel de bron, maar doe het niet alleen. Zonder al die tussenliggende schakels lukt het niet. Als het meezit staan alle schakels op het juiste moment precies goed. Dan rolt het idee eruit.”

Daverend succes 2.0

Al heeft dit grote succes ook frustrerend gewerkt. “Je wil niet een eendagsvlieg zijn maar nog zo’n succes behalen.” Inmiddels heeft Hannah de druk los kunnen laten. “Nu denk ik: wat was het geweldig en bouw ik gestaag verder aan de rest van mijn plannen. Ik wil heel graag op diezelfde hoogte blijven. Een soort gelijke prestatie kan ik nog een paar keer doen. Kwestie van gaten zien.”

De volgende missie van Sunny? “Meer mensen naar de top brengen,” klinkt het daadkrachtig. “Daar doen we alles aan. Er lopen mensen rond met prachtige informatie die alleen nog in het licht gezet moeten worden. Die komen bij mij. Hoe kunnen we jouw essentie zo puur mogelijk bij het publiek krijgen. Want daar zit iedereen op de wachten: pure informatie. Natuurlijk werken we aan een sterke visual identity. Maar we kijken verder: zit er een boek in je? Zit er een lezing in je? En als we een liedje nodig hebben, dan maken we toch een liedje.”

Casual conversation

Hannah wijkt met haar werkwijze af van het traditioneel onderzoek dat normaal gedaan wordt in de communicatiebranche. Uiteraard doet ze de concurrentie-analyse en onderzoekt ze de doelgroep, maar dat is slechts een klein onderdeel. Het echte werk vindt plaats tijdens een casual conversation met haar klanten. “In de casual conversation zit de informatie die ik nodig heb. Als je ontspannen met elkaar praat, het lijkt zelfs op kletsen, dan komen er mooie details vrij die je anders niet zou zien. Zo werken we nu met mediatrainingsbureau JollyVille om hun brand te bouwen. Tijdens de gesprekken hebben we niet alleen hun essentie helder gekregen, maar ook een methode ontwikkeld hoe iemand zich in no time kan voorbereiden op een mediaoptreden: Enter JollyVille. We hebben van JollyVille een ‘mentale plek’ gemaakt waar je verhaal helder is en je precies weet wat werkt tijdens een interview, waardoor je je inhoudelijk en uiterlijk krachtig kunt presenteren. Kijk, dan leef je vanuit je merk.”

En waar vinden die casual conversations zoal plaats? “Op kantoor, maar ook bij Roest bijvoorbeeld. Daar gebeurt hét. Je drinkt koffie in de creativiteit. Terwijl je daar zit wordt er gebouwd aan creativiteit. Of de Ysbreker, het is de ideale mix van zakelijk opgeruimdheid en een inspirerende, kleurrijke inrichting. Deze gesprekken brengen mij heel snel naar iemands essentie, of de why van een product. Als je die hebt, kun je uitstralen wat er bij jou te halen valt. To radiate – klinkt zo mooi in het Engels. Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe het anders werkt. Het wordt tijd om antwoord te geven op de vraag: Wie ben ik? Waar sta ik of mijn product voor? Dan weet je wat je moet doen.”

Hannah-de-Groot-badpak

Oma in badpak

Essentie. Het woord dat steeds terugkeert. Oók in de foto’s die Hannah gebruikt op haar website, sociale media , visitekaartje en ander Sunny Liebherr drukwerk. Het is een verhaal apart. De dame op de afbeeldingen is haar oma. “Na het overlijden van mijn opa heb ik zijn foto’s ontdekt. Dit is toch een fantastisch beeld?,” en wijst naar de uitvergrote foto aan de muur. Oma in badpak op een hagelwit strand met een duikbril op. “Omdat ze anders niets kon zien hield zij haar eigen bril ook op, onder de duikbril. Ze ging gewoon,” spreekt Hannah vol bewondering. En met succes: in haar hand een harpoen met een super grote vis eraan. “Opa zag de essentie van oma en dat komt overal in terug. Die foto is heel symbolisch. Als je iets wilt, kan het.”

FacebookTwitterPinterest