Wij van Dawntime houden wel van een drankje. Daarom bezoeken en recenseren we – op uitnodiging – de beste business drinks in town.

Een designkussen voor je tablet. Je moet het maar verzinnen. En dat deden ze bij Coqoon. Zo’n ingenieus idee moet natuurlijk gevierd worden. Op een dakterras. Met uitzicht op de Rembrandttoren. En een teil vol met wijn en bier.

Bedacht op een luie zondagmiddag

Het mag dan wel om een designstuk gaan, hier geen opgesmukte bedoeling. Gewoon met vrienden, familie en een handjevol zakelijke contacten ouwehoeren met een biertje in de hand. Een soort vrijmibo XL. En niet te vergeten een goede gelegenheid om wat designkussens te slijten

Het grote brein achter het kussen is productontwerper Koen Vorst. Op een luie zondagmiddag bedacht hij dat het maar eens afgelopen moest zijn met dat gehannes met de iPad. Broerlief Lucas Stalman is toevallig marketingman bij FEL en dan kan het snel gaan. Het label Coqoon is geboren. “Dit is geen tabletkussen. Het is een designkussen” –  vast afkomstig uit de marketingkoker. “Ook zonder iPad erin is hij mooi en kan-ie gewoon op de bank blijven liggen.” Koen ziet het al helemaal voor zich: “Man kijkt voetbal op tv en zijn wederhelft zit er gezellig knus met kussen naast met Grey’s Anatomy op de iPad.”

10302532_776249002409427_191831472124148836_n

Snel binnen cocoonen

Midden op het dakterras hebben de creatieve heren een soort tuinhuis gefabriceerd met louter een ijzeren skelet. Daar bovenin hangen ze. Zes op een rij, in verschillende ‘hippe kleuren’, zo laat het persbericht ons weten. In het huisje staan twee relaxt ogende stoelen, beide voorzien van een designkussen. “Heb je ‘m even uitgeprobeerd?” klinkt het bij elke nieuwe gast die is binnen gedruppeld. Oh ja, druppelen doet het ook. Dus worden huisje plus gasten plus muziekinstallatie naar binnen verkast.

Eigenlijk past dit wel bij het credo van Coqoon. “Het staat voor thuis zijn, lekker binnen cocoonen. Daarom hebben we ook dat huis gebouwd,” wijst Koen. Nog even terug naar de vrij felle kleuren van de kussens. Het is even schrikken want uit welingelichte bronnen hebben we vernomen dat oranje (!) de modekleur wordt.  “Over een jaar, 1,5 jaar zie je dit terug in interieurs,“ zegt kenner Koen stellig. “Gespot in Milaan.” Daar werd Coqoon afgelopen maand aan de ganse wereld gepresenteerd op de Salone Internazionale del Mobile.

1794774_776249105742750_8804310737528381910_n

Dutch design

Ondertussen gaat de muziek steeds harder en worden de veelal mannen in casual blousjes wat losser in de heupen. Af en toe kan er nog een pak gespot worden (‘ik kom meteen door uit m’n werk’). Ook de consumptieve selfservice wekt prima. Bas Visee vindt het ‘wel een lekker chill feestje’. Maar op zijn bank geen Coqoonkussen. “Ik hou namelijk niet van tablets, zo klein en priegelig. Het is meer iets voor mijn moeder.”

Daar is Lucas van de marketing. Hij maakt er ook meteen een sales party van. Uit zijn zak vist hij een stapel aankoopformulieren. “Het gaat al lekker,” zegt hij met een grote grijns. “Vanavond is de ideale gelegenheid om de mensen aan te spreken die meteen enthousiast reageerden op ons idee. Als ze toch geen interesse blijken te hebben vraag ik meteen: waarom niet? Te veel geld, is vaak het antwoord.” Hij haalt zijn schouders op. “De marges van de winkels zijn niet voor de poes dus we moeten wel,” verzucht hij. Een krappe 99 euro is inderdaad wel wat aan de prijs. Maar hé, het is wel Dutch design.

Lucien is overtuigd en ziet een designkussen wel zitten. Hij twijfelt alleen nog over de kleur. “Het wordt grijs of paars. Mijn gordijnen zijn paars, dus dat past wel.” Hij vraagt wat vrouwelijk interieuradvies. “Het moet ook weer niet te veel matchen,” klinkt het. “Grijs is wel wat neutraler en past overal bij.”

10245327_776249015742759_7945302915008014511_n

Langgekoesterd verlangen

Ah daar zijn dan de hapjes! (Uitroeptekens zijn normaliter uit den boze in teksten zoals deze, nu is er echter geen enkel stijlfiguur die dit langgekoesterde verlangen beter kan uitdrukken). Een zwarte plastieken schaal vol tapas gaat rond. De standaardmaterie van gevulde pepertjes, olijven en dadels. Maar alles eetbaars is op dit moment welkom. Op een houten picknicktafel staan ook nog wat borrelnootjes en zakken chips. Hoppa, zo vanuit het zakje in de hand. De wegwerpschaaltjes zitten nog vrolijk in hun verpakking. En wat is een feestje nou zonder bitterballen? Ook die zijn present. Luid gejuich wanneer de zilveren schaal met Hollands favo snack arriveert.

Aan speeches doen de heren niet. Om de avond toch nog met de nodige wijze woorden te eindigen, blikt ontwerper Koen terug op de lancering. “Je moet nooit spijt hebben van iets waar je met hele gevoel voor in staat. Ik mocht naar Milaan en dit – en kijkt even over zijn linker schouders naar zijn proostende vrienden – dit is toch prachtig?”

coqoon_pillow__mood1 coqoon_pillow__mood4

Organiseer jij ook een businessdrink? Wij komen – gewapend met pen, papier en fotocamera –  graag langs. Mail ons op info [at] dawntime [dot] nl

FacebookTwitterPinterest