Wereldwijd wordt er één VANMOOF fiets per uur verkocht. Een kleine tienduizend per jaar. De broers Carlier werken hard om dat aantal op te schroeven. Ties vanuit Taiwan, waar het grootste deel van de productie plaatsvindt, en Taco vanuit Amsterdam, het creatieve hoofdkwartier van VANMOOF. “Om door te kunnen innoveren en uit te groeien tot een stabiel en duurzaam bedrijf, willen we onze productie vertienvoudigen.”

Van Moof by Dawntime.nl

“We hebben ons best gedaan om deze ruimte een winkel te laten lijken, maar dat wordt nog niet door iedereen begrepen. Waar zou dat aan kunnen liggen, denken jullie?” In de showroom aan de Mauritskade prijkt de nieuwste VANMOOF op een verhoging. Welcome to our home staat er in grote letters boven. “Een hybride fiets mét antidiefstal technologie via GPS,” zo licht Taco het model toe. “Door de kleine accu is deze fiets niet zo zwaar, waardoor je hem ook als een normale fiets kunt gebruiken. Met een volgeladen batterij kun je ongeveer dertig kilometer ondersteund fietsen. Ideaal als je in Barcelona woont en op de heuvel werkt. Je komt niet bezweet op je werk aan, en ’s avonds fiets je bergafwaarts weer naar huis.”

Van Moof by Dawntime.nl

Schaalgrootte

In zijn kantoor op de eerste verdieping van het pand, een eenvoudige ruimte met bureau, geeft Taco (rode trui en spijkerbroek) verder tekst en uitleg. “Zeventig procent van de fietsen wordt nu buiten Nederland verkocht. Dat was ook één van de eerste beslissingen die we maakten. Als we dit tot een succes willen maken moeten we internationaal gaan. Schaalgrootte is de enige manier om een innovatieve én betaalbare fiets te maken. Het is lastig om een nieuwe kettingkast te ontwerpen als je maar duizend fietsen verkoopt. Dan haal je de matrijskosten er nooit uit. Het ontwerpen van producten is een lange termijn proces. Ik denk serieus dat we voor deze fiets ook achttienhonderd euro hadden kunnen vragen, maar dan besta je over vijf jaar niet meer. Ons doel is om de massa wereldwijd aan het fietsen te krijgen. Dat kan alleen met een betaalbare fiets.”

Van Moof by Dawntime.nl

“Het idee om de perfecte stadsfiets te gaan ontwerpen en maken, is ontstaan in de tijd dat mijn broertje en ik vouwfietsen importeerden. We beseften toen dat de Nederlandse manier van fietsen echt uniek is in de wereld. De fiets wordt hier, in tegenstelling tot andere landen, echt gebruikt als vervoersmiddel. Daarnaast zijn fietsen hartstikke hot: op blogs en in bladen zijn ze er gek op.”  Budget om reclame te maken of een PR bureau in te huren hadden de broers niet. En nog steeds niet. En toch heeft de fiets geen gebrek aan aandacht. ”Wat we doen is continue communiceren over nieuwe ontwerpen, innovatie en vernieuwingen. Onder andere via social media. Zo houden we de dialoog op gang. VANMOOF is heel open en altijd eerlijk. We hebben geen geheimen en alles is openbaar. Het werkt.”

Verandering door technologie

VANMOOF draait op dit moment net break-even. “Daar verkijken heel veel mensen zich op. Het is onmogelijk om in vijf jaar een industrie omver te werpen die al honderd jaar bestaat. We moeten de fietsen ontwikkelen, ze testen, mallen afschrijven. Al met al duurt het heel lang, maar dat maakt niet uit. De weg ernaartoe is het mooist.” Bij de introductie van VANMOOF lieten Ties en Taco alle designstandaarden in de fietsenwereld achter zich. “Stadsfietsen zijn in de afgelopen vijftig, zestig jaar nauwelijks veranderd. Wij geloven dat die verandering door technologie mogelijk is. Voor een bedrijf als Gazelle is het erg lastig om het roer om te gooien. Zij bewegen al honderd jaar in een bepaalde richting.”

Van Moof by Dawntime.nl

“Onze nieuwste speerpunt is het tegengaan van fietsendiefstal. Dat is een veel groter probleem dan alleen de irritatie dat je fiets weg is. Omdat er zoveel fietsen worden gejat, kopen veel mensen een wegwerpfiets. Helemaal in steden als Amsterdam. Dat zorgt voor milieuvervuiling en veel junkfietsen. Maar het belangrijkste: mensen fietsen constant op rotfietsen waar altijd wat mee is. Door het diefstalprobleem tegen te gaan lossen we al die problemen op. Door GPS in fietsen te integreren, kun je je fiets altijd terug vinden. Ook als hij gestolen is. Onze elektrische fiets heeft het al, en voor de niet-elektrische modellen willen we het ook gaan maken. Elk ander bedrijf zou dat geheim houden, maar dat doen wij bewust niet. Zo blijft het gesprek op gang, en komen er allerlei partijen naar ons toe die samen willen werken. We zijn nu met Vodafone in gesprek..”

VanMoof-Instagram-by-Dawntime.nl

De Apple onder de fietsen

Forms follows function is een belangrijk uitganspunt bij VANMOOF. ”Wij hebben het dan ook niet over design, maar over ontwerp. Bij de start hadden we wat kinderziektes, vooral met de verlichting. De lampjes gingen aan via inductie. Maar die magneet bleek de pasjes van de gebruikers te blokkeren. Maar dat probleem is nu opgelost. We zijn op de goede weg. Weet je wat ook het fijne is? De doelgroep van VANMOOF, dat zijn wij zelf. We maken producten die we zelf kunnen gebruiken. Dat ik op mijn eigen fiets door New York kan fietsen is geweldig. Met mijn vader ben ik laatst naar Parijs op en neer gefietst om een model te testen. Dat is het mooiste wat er is. Creativiteit combineren met ondernemerschap.”

Van Moof by Dawntime.nl

“Uiteindelijk wil je natuurlijk de Apple onder de fietsen worden.” Taco over die vergelijking: “Vroeger was een computer een verzameling van onderdelen. De Applecomputer was het eerste model, waarbij de onderdelen er niet meer toe deden. Wat er in een computer zat was ineens niet meer relevant. Het is een Apple, dus het is goed, zo redeneerde men. Dat willen wij ook bereiken. Kijk maar eens naar een fiets van Gazelle. Op elk naafje, elke band en elk spatbord staat een merknaam. Dat willen wij niet. Een clean design met één naam: VANMOOF. Daarnaast ligt de kracht van Apple in de combinatie tussen een Amerikaans design en productiekracht uit Taiwan. In die fabrieken wordt zó ontzettend efficiënt gewerkt. Wij doen het op een vergelijkbare manier, maar dan in combinatie met de Nederlandse kennis over fietsen.”

Van Moof by Dawntime.nl

“Om mensen over de hele wereld aan het fietsen te krijgen draait het naast goede fietsen natuurlijk ook gewoon om afgescheiden fietspaden. Wat dat betreft lopen we in Amsterdam nog echt voor. Ik heb ook in Parijs, Londen en New York gefietst, maar daar lopen fietspaden vaak dood. Londen is echt doodeng. In New York is het goed te doen als je het een beetje uitzoekt. Via het water en Central Park kun je er prima fietsen. Maar Amsterdam blijft natuurlijk wel fietsstad nummer één. Wat dat betreft zou dat nog veel meer uitgedragen mogen worden.”

Foto’s door Bas Goossens

FacebookTwitterPinterest